tisdag 1 september 2009

Lonely is the habanero


Jag älskar färsk chili rent generellt, och habanero i synnerhet. Det är i tveklöst den chili jag använder mest av alla, och den enda jag inte skulle kunna leva utan. Den är enligt mig kungen av chilis.

Habaneron är som en vältränad tiger; snäll, foglig och len så länge man behandlar den rätt, men har man en egen show i Las Vegas så sliter den skallen av en.

Ni fattar vad jag menar.

Habaneron är en av världens starkaste chilifrukter, cirka 40 gånger så stark som en jalapeño, och hackar man den i småbitar så frigör man den kvävande hettan som kan förstöra en hel gryta. Om man istället låter den sjuda hel i grytan så ger den ifrån sig en underbart komplex symfoni av citrustoner och en gradvis ökande hetta.

Just habanerons citruskaraktär fick mig att tänka till en dag för några år sedan. Jag hade tråkigt och var sugen på något gott. Jag hade en chokladkaka i kylen, så varm choklad kanske vore något? Sagt och gjort, men jag ville inte bara göra en tråkig kopp rykande varm mjölkchoklad, nej, jag bestämde mig för att se hur jag kunde piffa upp den lite.

Jag hade en halv stackars förtorkad vaniljstång, så den tog jag fram, och sen fick jag en snilleblixt. Habanero - citrus - choklad. Jag visste redan att kakao och chili passar bra ihop - den mexikanska mole-såsen är ett exempel - men så gör ju även citrus och choklad. Sagt och gjort, jag hällde mjölk i en kastrull och satte den på plattan på medelvärme, och slängde i en habanero hel.

När mjölken var på väg att börja sjuda så sänkte jag temperaturen ytterligare; jag ville få ut så mycket smak ur chilin som möjligt utan att bränna mjölken. Chilin fick ligga och småsjuda i en kvart eller så, och jag smakade hela tiden av. När jag hade fått en tillräcklig hetta så lyfte jag helt sonika ur den ur kastrullen, men jag slängde inte bort den. Den hade fortfarande mycket smak att ge, och kanske skulle det behövas mer hetta efter att jag blandat i chokladen?

Jag bröt chokladen i bitar och vispade ner den i den varma mjölken, varefter jag tillsatte den delade vaniljstången och ett par nypor salt. Salt är fantastiskt med choklad, det bär fram chokladsmaken bättre än något annat man kan tillsätta. Kom ihåg det - tillsätt alltid en liten gnutta salt så fort det är choklad med i bilden.

Det visade sig mycket riktigt att det behövdes mer chilihetta, så habaneron fick plumsa ned i chokladen och ligga där några minuter till, innan jag hade en perfekt kopp stark choklad. En klassisk barndryck hade helt plötsligt förvandlats till en komplex och vuxen smakupplevelse.

Jag har i efterhand gjort denna dryck många gånger, men då med en mörkare choklad, och det gör den bara godare. Mörkare än 60-66% behöver man dock inte gå; efter det blir det enligt mig alldeles för bittert.

Det här är ett recept som jag tycker att alla chokladälskare borde prova. Kom bara ihåg att tvätta händerna mycket noggrannt efter att ni handskats med en habanero, annars kan det sluta illa. Ett oförsiktigt finger i ögat och du kan inte se på några timmar; en dålig handtvätt innan du går på toaletten och du kommer att önska att du var död.

Tro mig, jag vet.

2 kommentarer:

  1. Tänker inte fråga om detaljerna kring din avslutande kommentar. Hope that's ok...?

    För mer pepparstarka grejer, besök www.chilihouse.se! Kolla t.ex. in Da Bomb:

    http://www.chilihouse.se/chilisaser/galenskap/da-bomb-the-final-answer-hot-sauce/

    Ligger på nätta 1,5 miljoner scoville. Normal tabasco-sås modell ICA brukar klocka in på mellan fem och tio tusen...

    Hot 'nuf for ya?

    SvaraRadera
  2. Du behöver inte fråga, du behöver bara veta att toalettpapper faktiskt är poröst, och att capsaicin lätt tar sig igenom det.

    SvaraRadera