söndag 13 september 2009

Never Say Soy

Jag har många gånger debatterat mjölksubstitut med veganer. För cirka elva år sedan så var jag vegan i sex veckor, det var ett vad som jag antog, och det var egentligen inga problem. Det jag saknade mest var faktiskt inte kött, utan mjölk och ost. Missförstå mig rätt, jag vill inte leva utan att kunna äta en god biff eller torskrygg med äggsås, men det var längtan efter ett stort glas kall mjölk som till slut fick mig att förstå att jag aldrig kan bli vegan.

Nu säger de veganer jag pratat med att soja-, havre- och rissubstituten som finns idag är mycket bättre än de jag drack för elva år sedan. Jag beslutade mig för att testa om det verkligen stämde, och köpte idag två chokladdrycker som skall vara substitut för drickchoklad typ O'boy.

Den första jag provade hette fantasilöst nog Havredryck Choklad, och kom från Carlshamns Mejeri. Det första som slog mig var konsistensen. Det är inte som mjölk, utan som att dricka vispgrädde. En tjock sörja med en syntetisk kakaosmak som täcker hela munnen i en klibbig hinna som sitter kvar långt efter att du svalt den märkliga drycken.

Den har en märkbar bismak av - surprise - havre, och hur sexigt är det på en skala? Havreavkok med chokladsmak, tjockt som grädde och med en klart syntetisk smak som påminner om kemiska stridsmedel - nej tack.

Dessutom kostar den runt 17 kronor per paket, och du får inte ens en liter. Nej, 0,75 liter är nog enligt Carlshamns Mejeri. Jag är böjd att hålla med dem, jag vill inte ens dricka så mycket.

Nästa dryck till test var GoGreens Sojadryck Choklad + Kalcium. Den är inte lika tjock som Carlshamns dryck, men den känns på något vis ändå tjock och klibbig, trots att den dessutom är mindre söt. Man slipper i alla fall havresmaken, men å andra sidan har den en underton av utspädd mjölk som inte direkt är smaklig. Efter ett litet glas så känner jag mig mätt och nästan lite illamående, och det är inget bra betyg.

Även GoGreens dryck är ungefär dubbelt så dyr som mjölk, vilket jag inte riktigt förstår. Om det nu är så att det är mycket mer energikrävande att föda upp djur, varför är soja- och havreprodukter så mycket dyrare än mjölk? Kanske tror GoGreen och Carlshamn att vi är beredda att betala vad som helst, bara produkterna är "bra för miljön"? Jag är det inte, särskilt inte när de smakar rent åt helvete illa.

4 kommentarer:

  1. Ouch! Här var det ord och inga visor... :-) Kommer osökt att tänka på två saker när jag läser detta. Det ena är två t-tröjor med texter på temat:

    Meat is murder. Tasty, tasty murder...

    I love animals - they're delicious!

    Inte för att göra narr av veganer. Alla får följa sin övertygelse bäst de vill; dock är detta ett ämne som kunde må bra av lite mer humor hos båda sidor av debatten...

    Nummer två: du MÅSTE ju skriva den skalan! Sexiga livsmedel, alltså.

    Om vi nu antar att havre klockar in på 3/10 (för att ta ett exempel), var hamnar i så fall Sambal Oelek, APK-limpa, leverbiff, brie-ost, ostron, färdigköttbullar eller vit chokladmousse?

    Finns potential till ett påtagligt gott (pun indended) inlägg här! :-)

    SvaraRadera
  2. hej där!
    Det jag tycker är intressant är alla dessa människor som inte äter kött för att det "inte är gott" ( OK för de som har etiska skäl till att avstå) köper soyakorvar, soyabiffar och Quorn i alla dess former. Som alltså ska se ut och smaka som köttprodukter utan att vara det. Men de äter inte kött för att det inte är gott....? Skumt.

    SvaraRadera
  3. Hej på er,

    Carola: nej, just det där med att folk som inte äter kött för att det inte är gott köper köttsubstitut har jag aldrig heller förstått.

    Fredrik: bra idé där, med en sexighetsskala, det måste ju bli en framtida bloggpost. Och för att svara på det du skriver:

    Sambal Oelek - 4/10

    APK-limpa - 4/10 (den ger inga smulor i sängen, och smulor i sängen är osexigt)

    Leverbiff - 2/10

    Brie - 1/10 till 9/10 beroende på sort

    Ostron - har jag aldrig ätit, tyvärr

    Färdigköttbullar - 0/10

    Vit chokladmousse - now we're talking, 9/10

    SvaraRadera
  4. Alpro Sojadryck med chokladsmak är definitivt godare! Testa testa! :)

    SvaraRadera