tisdag 1 september 2009

Olivolja bloody olivolja

Hur kan jag bättre starta denna blogg än genom att se till att min trovärdighet som matälskare totalt skjuts i sank? Jo, jag är rädd att många kommer att tycka precis så, för jag tänker nämligen säga något som inte är tillåtet. Det känns som att jag skulle passa på ett möte för Anonyma Matbedragare.

- Hej allihop, jag heter Robert och jag tycker inte om olivolja.

Pust. Nu när jag har sagt det så känns det som att en sten fallit från mitt hjärta. Men skämt åsido, olivoljan hyllas överallt, vilket har lett till att många verkar tro att det är den enda olja som går att använda, oavsett vad man skall laga.

Jamie Oliver lider av olivoljemanin, och jag har svårt att tro att han ens kan göra en kopp té utan att komma på minst fyra sätt han kan använda olivolja. Denna mani har nu spritt sig till hemmakockarna, som inte verkar tänka efter före. Olivolja är ju nyttigt och gott, så varför inte använde det till allt, verkar de tänka. Steka köttbullar? Fram med olivoljan! Pannkakor? Visst, häll lite olivolja i pannan! Jag överdriver en aning, men inte mycket.

Faktum är att olivolja inte är lika "nyttig" som en del andra oljor. Olivolja innehåller till största delen enkelomättat fett, vilket är bättre för kroppen än mättat fett, som är det fett som finns i djurriket (smör, till exempel, är mättat fett). Däremot finns det inget fleromättat fett i olivolja.

Fleromättade fetter är till exempel omega-3 och omega-6, som till skillnad från enkelomättade fettsyror inte kan skapas i kroppen av protein och kolhydrater. Vi måste alltså få i oss dem via kosten. Fleromättat fett finns bland annat i raps- och majsolja, och detta fett är nödvändigt bland annat för kroppens immunsystem, njurarnas funktion och kroppens möjlighet att reparera celler.

Förutom bristen på fleromättat fett så är det ju det där med smak också. Med undantag för en del medelhavsrätter så vill jag inte att min mat skall smaka oliver, och vill jag det så tillsätter jag oliver i maten. Därför använder jag nästan uteslutande en neutral olja, som majsolja.

Förresten, det här med att steka i olivolja: om ni skall göra det, så stek för guds skull inte i den mellan jungfrulår kallpressade olivoljan ni köpt för 1200 kronor litern. Den är inte tänkt att värmas upp, då alla smaker som bevaras när man kallpressar oljan dör när man hettar upp den. Det är liksom därför man kallpressar den. Köp då istället en billig varmpressad olivolja, och spara den kallpressade till dressingar eller att ringla över en grillad ciabatta.

1 kommentar:

  1. Hej!
    Kul med en ny välskriven matblogg som vågar sticka ut. Det är trist med människor som tycker likadant - hela tiden.
    F ö håller jag med. Denna olivoljepsykos måste få ett slut. Och rapsolja är nyttigare.

    SvaraRadera